طرز عملکرد لودسل

folder_open{[1]}
commentبدون دیدگاه

عملکرد لودسل

لودسل Load Cell ها کاربرد فراوان و روز افزونی در صنعت دارند، از اندازه‌‌گیری نیرو در كارخانجات مختلف و نیز اندازه‌گیری كشش كابل‌‌ها و نخ گرفته تا سنجش وزن بطریقه دیجیتال در ترازوهای الكترونیكی. امروزه انواع مختلف لودسل با ظرفیتهای متفاوت در ساخت ترازوها و باسكول‌های الكترونیكی به كار میرود.

بطور مختصر لودسل LoadCell در واقع نوعی سنسور ( حسگر ) است كه برای سنجش و اندازه گیری وزن / نیرو به کار می رود و در انواع مختلف کششی، خمشی ، فشاری و… ساخته می شود.

لودسل حسگری است که در سیـستم های تـوزین مورد استـفاده قـرار می گیرد و برای اندازه گیری وزن و نـیرو بکار میرود. لودسلها تغـییرات وزن را بر اساس تغییر ولتاژ براساس وزن بار وارده حس كـرده و آن را به نـشان دهنده الكتـرونیـكی یا اندیكاتور منتـقل می کند . هرلـودسل دارای مشخصاتی نـظیر كلاس ارائه شده می باشد ، كلاس هر لودسل بیانگر موارد مختلفی از جمله دقت، ظرفیت و تعدد قسمت های تقسیم شده بر حسب استاندارد است.

در صورتی که لودسلها دارای استاندارد OIML باشند بیانگر کیفیت و دقت بالای ساخت آن می باشد، بنابر این عملیات سنجش وزن بوسیله لودسلهایی كه فاقد این استاندارد باشند قابل اطمینان نخواهد بود

این سنسور حساس شامل یک هسته فلزی با جنس آلیاژ خاص و تعدادی مقاومت کششی Strain gauge و نوعی چسب می باشد كه این Strain gauge ها را به هسته می چسباند. بر اثر اعمال نیرو Strain gauge ها تغییر شکل می دهند. اما پس از برداشتن نیرو به حالت اولیه خود برمی گردند . این میزان برگشت پذیری، مشخص کننده ی دقت و کیفیت لودسل است. زیرا  یکی از مشخصات مهم یک لودسل دقت آن می باشد که این دقت در واقع کلاس لودسل را مشخص می کند.

هر دستگاه حسگرلودسل دارای یک ظرفیت مشخص می باشد که هر چقدر یک لودسل LoadCell قدرت تفکیک بیشتری نسبت به ظرفیت کل را داشته باشد و دارای حد خطای مجموع کمتر و دقت بالاتری باشد، مطلوبتر به شمار می آید.

مرجعی که کلاس دقت لودسلها را تعیین می کند ، مؤسسه ایست در سوئیس به نام OIML  که به ارزیابی قدرت تفکیک و خطای مجموع لودسل ، رفتارهای لودسل تحت رطوبت و درجه حرارت بر اساس یکسری استانداردهای خاص می پردازد و کلاس لودسل را مشخص می کند. لودسلی كه دارای گواهینامه OIML می باشد به عنوان یک وسیله اندازه گیری قانونی ، در سراسر اروپا شناخته می شود.

برای نصب یک لودسل و داشتن سیستم توزین پایدار احتیاج به پایه و نگهدارنده لودسل ( مانتینگ ) داریم كه طراحی و ساخت مانتینگ یک لودسل، کاری است تخصصی که با توجه به مورد استفاده ی لودسل متفاوت است.

از آنجایی که  استرین گیج  لودسل ( سنسور وزن ) یک المان الکتریکی پسیو میباشد، برای بررسی کالیبراسیون سیستم  لودسل  سنسور وزن چه در حضور و یا عدم حضور نیروی واقعی اعمال شده  بر آن، روشی ساده و در عین حال موثر وجود دارد. افزودن یک عدم توازن الکتریکی در مدار پل استرین گیج لودسل میتواند عدم توازن ناشی از به کار بردن نیروی واقعی بر لودسل را شبیه سازی کند. در اینصورت گین سیستم میتواند به گونه ای تنظیم شود که نمایشگر یا سیگنال خروجی سیستم مقادیر مشخصی از نیرو را بر روی  Loadcell نشان دهند.

لودسلها درجه حفاظت آی پی IP مختلفی دارند که بنا به مورد استفاده شان ارائه شده است. همانطور که می دانید این درجه بندی که توسط نظام بین المللی حفاظت تعریف شده است، میزان آب بندی وسایل الکترونیکی را تعیین می کند. ( بطور مثال IP 66 یعنی مقاوم در مقابل ریزش پر فشار آب ، IP 67 یعنی مقاوم در مقابل نفوذ بهنگام غرق در آب ،  IP 68 یعنی مقاوم در حالت مغروق در آب تحت  فشار

انواع لودسل ( از لحاظ شکل ظاهری و کاربرد ) به این گروهها تقسیم می شوند:

لودسل

1- لودسل های فشاری

شامل زیر مجموعه های :

1-1 – لودسل فشاری بشکه ای Canister : این لودسلها معمولا در مواردی نظیر باسکولهای جاده ای، سیستم بچینگ، توزین مخازن، قطارکش ها و به طور کلی سیستم های توزین سنگین کاربرد دارد.

1-2 – لودسل فشاری مینیاتوری Low Profile : برای کاربردهای ظریف و یا محلهایی که محدودیت فضا داریم بکار می رود.

1-3 لودسل فشاری تک نقطه Single point : این نوع لودسلها بصورت نقطه ای عمل کرده و بصورت تکی استفاده می شوند.

2- لودسل کششی

لودسل کششی یا Tension load cellمعمولا در باسکول های آویز و یا در هر نوع سیستم توزینی که ماهیت کششی دارد استفاده می گردند از این قبیل می توان به تبدیل‌ها(تبدیل باسکول های مکانیکی به نیمه الکترونیک)، هاپر، بچینگ و … اشاره نمود. انواع لودسلهای آویز جرثقیل سقفی نیز در این گروه جای دارند.

لودسل کششی

3- لودسلهای خمشی

لودسلهای خمشی یا shear beam معمولا در باسکول های کفه ای، باسکولت ها و سیستم های توزین و لاشه کش ها استفاده می شود. این مدل لودسلها باید بصورت چند تایی استفاده شوند.

4- لودسلهای کشش و فشار

این لودسلها که به لودسل شکل اس یا S Type  معروفند ، یکی از پرکاربرد ترین لودسلها هستند و در سیستمهایی استفاده می گردند که هم ماهیت کششی دارند و هم فشاری.

5- لودسلهای ویژه

انواع لودسل با کاربردهای خاص و ویژه در این گروه قرار می گیرند. مانند لودسلهای تخمین بار سیم و کابل ، سنسور گشتاور ، سنسور دو محور x,y ، صفحات توزین و …

از جمله پارامترهایی که در مقایسه لودسل ها حائز اهمیت است می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

 حداکثر بار ایمن  EMAX ، گستره درجه حرارت کاری ، گستره ولتاژ ورودی ، حداقل مقدار قابل اندازه گیری ، خروجی اسمی ، مقامت ورودی ، مقاومت خروجی ، خطای در خروجی ، خطای صفر ، خطای مرکب ، خطای تکرار پذیری ، خزش

گروه صنعتی ماشین توزین یکی از مجموعه های صنعتی زیرمجموعه شرکت مهندسی هوشمند حسگر می باشد که بعنوان یک شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مشغول به کار می باشد.
تخصص گروه صنعتی ماشین توزین، تجهیز انواع ماشین آلات معدنی، صنعتی و کشاورزی و دامپروری به سیستم توزین می باشد و در این راستا تاکنون توانسته است بر روی مجموعه بزرگی از ماشین آلات همچون لودر، لیفتراک، جرثقیل، نوارنقاله، فیدرمیکسر و مخازن و سیلوها سیستم توزین دینامیک نصب نماید.همچنین گروه صنعتی ماشین توزین با توجه به تیم متخصص خود قادر به ساخت انواع سنسورهای اندازه گیری کمیت های مکانیکی همچون لودسلها و پرشرسل ها و شتاب سنج ها می باشد.

09133084832

03133932322

محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up